Deze morgen kwamen Nieuwpoortse, Oostendse en Duinkerkse vissers actie voeren aan de stedelijke vismijn in Nieuwpoort tegen de pulsvisserij. Ze werden vergezeld van Noordzeeduikers, sportvissers en natuurliefhebbers die bezorgd zijn over de visbestanden in de Zuidelijke Noordzee. Ze kwamen met diverse vaartuigen. Het was druk aan de kade. De vissers zijn bezorgd over hun toekomst.

Eerste schepen Kris Vandecasteele (CD&V), tevens bevoegd voor visserij : “ik schaar me al geruime tijd achter hun standpunt. Reeds in 2012 wees ik al op de gevaren van de pulsvisserij op vis en wees ik diverse instanties op de gevaren ervan. Morgen wordt de Europese triloog opgestart om de toekomst van deze techniek te bespreken. Hopelijk wordt ze dan dan voor eens en altijd verboden.”

De pulsvisserij is een sleeptechniek, waarbij de platvis opgeschrikt wordt uit de bodem met elektrische stootjes. Het is dan eenvoudig om ze op te vangen in het visnet.

De elektrische stoten vervangen de wekkerketting, zoals voorzien in de traditionele boomkorvisserij. Het is met deze nieuwe techniek mogelijk te vissen op plaatsen die voorheen onbereikbaar waren, met name de broed- en paaiplaatsen.

Schepen Kris Vandecasteele : “Deze techniek zorgt ervoor dat de vis op geen enkele plaats meer veilig is. Reeds meerdere malen heb de oproep van de kleinschalige vissers ondersteund om de pulsvisserij uit onze Belgische wateren te weren. Ook Europees parlementslid Tom Vandenkendelaere(CD&V) en zijn parlementair medewerker Maarten Claeys waren aanwezig om de vissers te ondersteunen. Misschien zal het dan deze keer wel lukken om de techniek te verbieden?”

Meer info :

0498/92920