Maarten Claeys uit Nieuwpoort is CD&V-kandidaat voor de provincieraadsverkiezingen op 14 oktober 2018. Hij komt uit op plaatst acht. Met zijn slogan, ”Omdat ik West-Vlaming blijf!” legt Maarten Claeys de nadruk op het belang van de provincie West-Vlaanderen. “De provincie West-Vlaanderen is belangrijk voor ons kusttoerisme, waterbeheer en platteland. Concreet gaat het dan bvb. over de verdere uitbouw van het natuurdomein De Koolhofput in Nieuwpoort, het bezoekerscentrum De Nachtegaal in De Panne of bijkomende sport- en jeugdvoorzieningen in de militair basis van Koksijde.”

Na het aangekondigde afscheid van eerste gedeputeerde Guido Decorte, heeft de Westkust met Maarten Claeys alsnog een CD&V-kandidaat voor de provincieraadsverkiezingen. Maarten Claeys is CD&V-voorzitter in Nieuwpoort en OCMW-raadslid. Op professioneel vlak werkt hij voor Europees parlementslid Tom Vandenkendelaere (CD&V). “In Europa stel ik wetswijzigingen in het landbouw- en werkgelegenheidsbeleid op,” vertelt Maarten Claeys, ”Beide beleidsdomeinen worden ook vaak gefinancierd door provincie. Denk maar het LYSE-project dat de overstromingsgebieden aan de Ijzer beheert.”

Volgens een recent opiniestuk van professor Carl Devos in Knack, worden de provinciale verkiezingen belangrijker dan gedacht. Dit omdat de impact van de bevoegdheden van de provincie zwaar werden afgeslankt en de evolutie over het provinciaal niveau onzeker is. In het regeerakkoord van juli 2014 van de Vlaamse regering van minister-president Bourgeois (N-VA) is afgesproken om het provinciaal niveau af te bouwen en het Vlaamse niveau te versterken. In mei 2016 bereikte de Vlaamse regering een akkoord over die afslanking van de provincies.

“De vraag van N-VA voor de afschaffing van het provinciaal niveau, is gekend, maar de afslanking, heeft achteraf de gebreken concreet blootgelegd. “De MUG-helikopter en de kustreddingsdiensten kwamen in het gedrang door een tekort aan financiering van de provincie West-Vlaanderen. ”, aldus Maarten Claeys, ”Men hield geen rekening met de noden van een uitgestrekt gebied dat aan zee ligt. In West-Vlaanderen zijn er nu eenmaal specifieke diensten nodig. Daarom is en blijft de provincie West-Vlaanderen belangrijk en zal ik er mij hard voor inzetten.”