Eerste schepen Kris Vandecasteele, tevens bevoegd voor alle stadsgebouwen : “Na een moeizaam dossieropbouw zullen we binnenkort starten met de vernieuwing van het dak van het gebouw Hurlebize. De werken, geraamd op 255000 Euro BTWexcl, dienen om verder verval aan het gebouw tegen te gaan. Een extra aanwerving op de stadsdienst gebouwen maakt dat er vanaf heden werk kan gemaakt worden van dergelijke aanslepende dossiers.”

Hurlebize is door onroerend erfgoed beschermd, zowel aan de buitenzijde als gedeelten van het interieur. Dit maakt het tot een zeer bijzonder gebouw. Het bestaande dak verwijderen en vervangen door een nieuw dak, dient dan ook met de nodige omzichtigheid te gebeuren, daar ook het beschermde interieur ten allen tijde dient te worden tegen klimatologische omstandigheden. Zo mag het niet doorregenen als het bestaande dak verwijderd is. Van de gelegenheid wordt tevens gebruik gemaakt om alle overbodige en nutteloze materiaal die nog in het gebouw staat te verwijderen.

De houten dakconstructie wordt in deze faze gecontroleerd op verouderingsverschijnselen en aantasting en waar nodig vervangen. Dit wordt gedaan door rondom het gebouw een stelling te plaatsen, zodat de werken op een veilige manier kunnen uitgevoerd worden. De huidige leien worden vervangen met natuurleien en alle veiligheidsvoorzieningen worden aangebracht om een toekomstig onderhoud eenvoudiger te maken.

Schepen Kris Vandecasteele : “Het tussengebouw is er het ergst aan toe. Daar zal waarschijnlijk het houtwerk er uit moeten en vernieuwd. Ook alle dakkapellen, goten, schoorstenen en het boegraam,… dienen gecontroleerd te worden. De afbraak van het naastgelegen niet-beschermd gebouw heeft ook zijn negatieve invloed gehad op de huidige staat van het gebouw.”

De stad Nieuwpoort kocht het gebouw in 2010 aan met als doel daar een nieuw toerismekantoor voor de badplaats in te richten.

Na de dakwerken volgen in latere faze de eigenlijke restauratie en inrichting van het gebouw.

Meer info:

0498/929202