Uit de recentste cijfers van de intercommunale IVVO blijkt dat Nieuwpoort het uitstekend blijft doen in het kader van de afvalinzameling. Het gebied van IVVO omvat de gemeenten Alveringem, Diksmuide, De Panne, Koksijde, Nieuwpoort, Heuvelland, Ieper, Lo-Reninge, Mesen, Poperinge, Veurne en Vleteren.

Restafval
Eerste schepen Kris Vandecasteele (CD&V), tevens bevoegd voor milieu : “Met gepaste trots kan ik zeggen dat we voldoen aan de norm met ons cijfer van 251 kg/inwoner. We zijn zeer tevreden over het inzamelgedrag van onze inwoners. Het is jammer dat de restafvalcijfers door de nieuwe berekeningswijze niet meer vergeleken kan worden met vroeger of met niet-kustgemeenten.”

Er is een nieuw Vlaams uitvoeringsplan voor de restafvaldoelstelling. Deze combineert nu de restafvalcijfers van huishoudelijk afval met gelijkaardig bedrijfsafval, afkomstig van kleinere bedrijven. Dit was vroeger niet het geval. De kustgemeenten krijgen een aparte doelstelling, waaraan ze moeten voldoen tegen 2022. De kustgemeenten moeten voldoen aan een cijfer van 258 kg/inwoner; een plattelandsgemeente aan 144 kg/ inwoner. De correctiefactor voor de toeristische gemeenten wordt niet meer toegepast. Nieuwpoort had een correctiefactor van 2.09. Van de 12 IVVO-gemeenten voldoen er in 2017 8 aan de nieuwe norm.

Papier, karton, pmd en glas

In vergelijking met de andere IVVO-gemeenten is Nieuwpoort de beste in het sorteren van glas (73 kg/inwoner), pmd (22 kg/inwoner) en papier en karton(82kg/inw) . Het gemiddelde cijfer van IVVO van glas bedraagt 42 kg/inwoner, voor PMD 17 kg/inwoner en voor papier en karton 72 kg/inwoner

Schepen Kris Vandecasteele (CD&V) : “het Nieuwpoorts afvalbeleid is vooruitstrevend. Vooral het systeem met ondergrondse afvaleilandjes werkt uitstekend: gebruiksvriendelijk, goedkoop, altijd beschikbaar en het draagt bij tot de netheid van het openbaar domein doordat bv. meeuwen en katten de oude afvalzakken niet kunnen open prikken. Er bevinden zich momenteel 21 ondergrondse afvaleilandjes in Nieuwpoort. “

Eddy Louwie zetelt namens de stad Nieuwpoort in de raad van bestuur van IVVO en volgt de zaken voor Nieuwpoort op. Op de foto herken je Eddy Louwie (gemeenteraadslid Nieuwpoort  en lid raad van bestuur IVVO) en Kris Vandecasteele (Schepen voor leefmilieu ).