Nieuwpoort selecteert uitstekend

zaterdag, 8 juli, 2017
Afvaleiland

Uit de recentste cijfers (2016) van de afvalintercommunale IVVO blijkt dat Nieuwpoort het uitstekend blijft doen met de huishoudelijke afvalinzaming.

Eerste schepen Kris Vandecasteele (CD&V), bevoegd voor milieu : “In 2006 bedroeg het restafvalcijfer per inwoner voor Nieuwpoort nog 363 kg/ inwoner. In 2016 was dit 105 kg/inwoner. Hiermee blijft Nieuwpoort de beste gemeente van IVVO. Iedere Nieuwpoortenaar mag trots zijn over deze cijfers. Het gemiddelde restafvalcijfer van het IVVO-gebied is 123 kg/inwoner. ”

Van alle huishoudelijk afval wordt maar liefst 79 % gerecyleerd, waaronder voornamelijk PMD, GFT, papier/karton en glas. Dit is belangrijk omdat de niet-recycleerbare fractie (restafval) handenvol geld aan de stad kost om af te voeren. Door het selecteren aan te moedigen blijft de factuur betaalbaar.

Eerste schepen Kris Vandecasteele (CD&V), bevoegd voor milieu: “het Nieuwpoorts afvalbeleid is vooruitstrevend. Vooral het systeem met ondergrondse afvaleilandjes werkt uitstekend: gebruiksvriendelijk, goedkoop, altijd beschikbaar en het draagt bij tot de netheid van het openbaar domein. Het nodigt tevens uit om te selecteren. Binnenkort worden er in Nieuwpoort-stad 3 nieuwe dergelijke eilandjes in gebruik genomen (J. Van Clichthovenstraat, Kaaiplein en de Parking Schipstraat/Arsenaalstraat)."

In vergelijking met de andere gemeenten is Nieuwpoort voor 2016 de beste in het sorteren van papier en karton( 104 kg/inwoner), glas (78 kg/inwoner) en pmd (22 kg/inwoner). Het gemiddelde cijfer van IVVO van papier en karton bedraagt 75 kg/inwoner, glas bedraagt 41 kg/inwoner, voor PMD 14 kg/inwoner.

Het gebied van IVVO omvat de gemeenten Alveringem, Diksmuide, De Panne, Koksijde, Nieuwpoort, Heuvelland, Ieper, Lo-Reninge, Mesen, Poperinge, Veurne en Vleteren.

Meer info :